نقد و تحلیل مقام شکر در آثار منظوم عرفانی تا قرن هفتم هجری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده لیلا محمد خانی گنجه
- استاد راهنما لیلا پژوهنده
- سال انتشار 1394
چکیده
ه شُکر از مقامات عرفانی است که بر خاستگاه قرآنی و دینی تکیه دارد و در میراث ادبی اخلاقی و فرهنگی به جا مانده ازصوفیه از برجستگی و نمود قابل ملاحظه ای بر خوردار است ؛ به طوری که هم در آثار منظوم و هم در آثار منثور عرفانی بدان توجه شده است و عرفا ذیل این مقام عرفانی ، موضوعات بسیاری را مطرح نموده و به آن ها پرداخته اند.در این پژوهش تلاش شده است تا این مقام عرفانی در آثار عرفانی منظوم از قرن چهارم تا قرن هفتم هجری مورد نقد و تحلیل قرار گرفته و سیر تحول آن ، در این برهه ی زمانی بررسی شود. این پژوهش شامل سه فصل می باشد که درفصل اول ، مفهوم شکر در قرآن و احادیث و روایات و برخی تفاسیر قر آنی و هم چنین در ادبیات صوفیانه تا فرن پنجم هجری بررسی شده است. در فصل دوم ،مقام شکر در آثار سنایی و در فصل های سوم و چهارم در آثار عطار و مولانا مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است.نتایجی که از این پژوهش به دست می آید به این قرار است که : مقام شکر در منابع دینی و آثار عرفا و متصوفه ، تا قرن پنجم هجری ، دارای اهمیت می باشد به طوری که در این آثار ، موضوعاتی چون ، ماهیت، جایگاه، انواع و امکان شکر و درجه ی شکر و شاکران ، نتایج و دستاوردهای شکرو آسیب های ناشکری انسان مطرح و مورد توجه واقع شده است.هم چنین ؛با بررسی شکر در آثار منظوم (سنایی ، عطار و مولانا ) وبررسی سیر تحول آن تا قرن هفتم ، می توان دریافت که در قرن هفتم (آثار مولانا) نسبت به قرون پیشین (آثار سنایی و عطار) مقام شکر هم از نظر صوری هم از نظر محتوایی، از بسط و گسترش بیش تری برخوردار است چنان که به لحاظ دسته بندی ها ، دسته بندی های کامل تر ی از نتایج شکر وآسیب های نا شکری ارایه گردیده است همچنین؛ توجه و تاکید بر موضوعات ژرف و عمیقی چون شکر دیگر موجودات از انسان، رابطه ی تنعم و رفاه با شکر ، برتری شکر بر نعمت و رویکرد های تازه در موارد شکر و پیامدهای آن، از عمق و وسعت موضوع در آثار متأخر (مولوی) - ضمن تایید متون متقدم (سنایی و عطار) - حکایت می کند. کلیدواژه: شُکر، مقامات عرفانی، سنایی، عطار، مولوی
منابع مشابه
بررسی و تحلیل رسم فقر برپایة متون منثور عرفانی تا قرن هفتم هجری
فقر یکی از مهمترین مراحل سیر و سلوک عرفانی است. سالک در این مرحله با نفی ماسویالله و اظهار نیازمندی محض به آستان غنی مطلق، به فنای فیالله دست مییابد که غایت عرفان است. افزونبر حقیقت فقر، رسم فقر نیز با تأثیر از قرآن کریم و روایات ـ به سبب اهمیتی که در هدایت انسان و دوری او از انحرافات دارد ـ بارها در سخنان مشایخ و متون متصوفه مطرح شده است که بیانکنندۀ اهمیت این موضوع در سیر و سلوک و رسیدن...
متن کاملسیمای خضر در آثار منثور عرفانی تا قرن هفتم هجری
یکی از داستان های تاریخی و در عین حال سمبلیک قرآن که به دلایل مختلف در متون عرفانی بارها تکرار شده، داستان ملاقات موسی و خضر (علیهما السلام) است که به دلایل ظرایف و پیام های گوناگون آن بستر مناسبی برای عرفای مسلمان و تأویلات باطن گرایانه ایشان ایجاد کرده است. داستان خضر و موسی (ع) به دلیل نوع حوادث و، وقایع و اعمال به ظاهر عرف، این امکان را برای عارفان فراهم کرده است که با قرائت ها و زوایای مخت...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی داستان حضرت ابراهیم در متون تفسیری و عرفانی (تا قرن هفتم هجری)
ابراهیم(ع) یکی از پیامبران اولوالعزم است که نام او بارها در قرآن کریم ذکر شدهاست. او مسلمانی پاک دین است که به جز خالق احد، بر هیچ چیز دیگر سجده نکرد؛ پیامبری که مورد ابتلاء قرار گرفت و هر بار سربلند از آزمایش الهی، خود را به معبودش نزدیکتر یافت. او مقام خلّت را از درگاه پروردگار خود گرفت و تاج خلیل الهی را بر سر نهاد (نساء، 125) و آیین او در چند جای قرآن به صفت «حنیف» مزین شد (نساء، 125؛ آل عم...
متن کاملسیر عرفانی قرب در متون عرفانی تا سده هفتم هجری
احوال عرفانی یکی از مباحث مهم و مشروح عرفان و تصوّف اسلامی، به شمار میآید. سالک در مسیر سلوک خود برای وصول به کمال، باید نفس را از هواهای نفسانی پاک کند، بدین منظور کسب مقامات عرفانی باعث صاف شدن اندرون سالک میگردد و در نتیجه او آمادگی و شایستگی کامل پیدا میکند تا احوال عرفانی بر او وارد شود. «قرب» یکی از مهمترین احوال عرفانی است که علاوه بر جایگاه والای آن در قرآن کریم، از اهمیت و ارزش بسیا...
متن کاملبررسی جایگاه مصاحبت و هم نشینی در عرفان اسلامی (بر اساس متون عرفانی قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم هجری)
عرفان اسلامی سرشار از تعالیم اخلاقی و الهی است که جدای از سیر و سلوک و رسیدن به هدف متعالی کمال، نوعی آیین نامة اخلاقی و رفتاری به شمار می رود که برنامة جامع و مؤثری در جهت اصلاح روابط اجتماعی و بهبود و تعالی روابط دوستانه ارائه می دهد و مصاحبت و هم نشینی را به فرصتی برای رسیدن به کمالات اخلاقی و انسانی تبدیل می کند. این مقاله با بررسی متون منثور عرفانی قرن پنجم تا قرن هفتم هجری، به تبیین جایگ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023